Jeg forestiller meg boken som en bygning

Forestillingen om en tekst som en bygning skriver seg fra erind­rings­kunsten. Erind­rings­kunsten er for­bundet med den klas­siske reto­rik­ken og hand­ler om hvor­dan man lærer taler og teks­ter uten­at. Erind­rings­tek­nik­kene bygger på steder og bilder. Teks­ten brytes ned til bilder som knyt­tes til et fik­tivt eller fak­tisk sted i tan­ken. Bil­dene sym­boli­serer både emner og ord og ut­trykk. Sted­ene må være enkle å se for seg, gjerne fra ens eget liv og virke. Offent­lige byg­nin­ger og gårds­rom eller pri­vate hus og hjem. Badene lig­ger mot vest og sove­rom­mene og bib­lio­tek­ene mot øst, skriver Vitru­vius i sine ti bøker om arki­tek­tur. Rom for male­rier og lig­nende, hvor lyset ikke bør skifte med solen, mot nord. Samme byg­ning kan brukes til memo­re­ring av for­skjel­lige teks­ter. Byg­nin­gen er for­men og inn­holdet skif­ter. Ferden gjen­nom byg­ningen er gan­gen i for­tellin­gen. Tale­ren går fra bilde til bilde gjen­nom rom­mene, først for å inn­øve teks­ten og så for å re­konst­ruere den. En lang his­to­rie krever mange rom eller store rom med plass til mange bilder. Rom­mene må ikke være for lyse og ikke for mørke, og bil­dene bør ikke plas­se­res nær­mere eller len­ger fra hver­andre enn tretti fot, for vi ser ikke klart det som er for lyst eller for mørkt, for nære eller for langt fra. Slik etter­ligner kuns­ten natu­ren. Bildene er mer mani­erte. De må være uten­om det van­lige, for det dag­lig­dagse blir glemt, mens det used­van­lige fester seg i min­net. Nakne krop­per, blo­dige og skitne, med kro­ner og kap­per. En sol­for­mørkelse i stedet for en sol­opp­gang. Slående lik­het. Dette er råd og ikke eks­emp­ler. Det finnes ingen eks­em­pel­sam­lin­ger fra erind­rings­kunsten, bare et og annet for­kla­rende bilde i spredte reto­riske hånd­bøker. Det føl­gende er fra en tenkt for­svars­tale, fra lære­verket Ad Heren­nium, til­lagt Cicero men ikke av ham. En mann er til­talt for gift­mord, moti­vet skal være arv og det fin­nes flere vitner. Bilde: Den for­giftede ligger syk i en seng. Den til­talte sit­ter ved senge­kanten, han har en skål i den høyre hånden og tavler i den venstre, og vær­tes­tikler på ring­fin­geren. Skålen symbo­lise­rer for­gift­nin­gen, tav­lene symbo­lise­rer arven, tes­tik­lene symbo­lise­rer vit­nene – det latin­ske ‘tes­ticu­lus’ er en av­led­ning av ‘testis, vitne. En tes­tikkel­pung vitner om viri­li­tet. Tenk deg et helt hus med slike bilder. Det min­ner mer om et kuriosa­kabi­nett fra barok­ken enn et har­mon­isk hele fra den klas­siske antik­ken. Penge­punger ble laget av vær­tes­tik­ler i romer­tiden. Det kan kan­skje antyde at vit­nene er be­stuk­ket. For­fat­te­ren lar det stå åpent. Jeg fore­stil­ler meg boken som en byg­ning. En side er et rom. For­siden er fasa­den. Hvis det føl­gende står å lese for seg selv på en side:

elsker

Så er det ingen andre ting i dette rommet. Du kan bli stående og tenke over dette eller gå videre. Bilder i andre rom vil kaste lys over bilder i andre rom igjen.

elsker ikke

Dette handler ikke om prosa, men diktet, og ikke enkelt­diktet, men sam­lin­gen eller suiten.

Tekst av Jørn H. Sværen. Først trykket i Bøygen 2/2010, deretter i sam­lingen Dronning av England (Kolon Forlag, Oslo 2011).