Innstikk
Det er torsdag formiddag den 5. september 2013, jeg står ved vinduet ut mot balkongen i andre etasje i det gamle meieriet på Blaker. I vinduskarmen foran meg, lent mot vindusglasset, står tre rízaer som er kommet med posten fra et auksjonshus i Århus. Ordet ríza er russisk og betegner en metallplate som dekker et ikon. Et ikon er et helgenbilde i den ortodokse kirken. En ríza dekker hele bildet med unntak av de helliges hoder, hender og føtter. Den blottlegger den nakne huden og skjuler alt annet. Det er merkelig, jeg har sett helgenbilder der billedflaten er bortimot tom, bare hoder og hender er påmalt. De svever i løse luften. De er laget for å dekkes til. En ríza er gjerne av et edelt metall, den skal både gjøre ære på bildet og beskytte det, mot sot og smuss og berøring. De troende tenner lys foran bildene, og de kysser dem og lar fingrene løpe over dem. Bildene henger i ikonhjørnene i hjemmene og i kirkene på foreskrevne plasser. Kristus troner til høyre for kongedøren, dobbeltdøren midt på ikonostasen, billedveggen som skiller koret og skipet, presteskapet og menigheten, i en ortodoks kirke. Guds mor, madonna med barnet, er avbildet på motsatt side. Kongedøren leder inn til alteret, den er lukket for menigheten, de ser bare inn i alterrommet når døren åpnes under enkelte deler av gudstjenesten. Jeg står og ser på de tre rízaene i vinduskarmen foran meg, de skjuler ingenting, det er ingen bilder bak dem, hullene i metallplatene stråler av dagslys. Jeg kan likevel se bildene for meg, jeg gjenkjenner silhuettene, de stiliserte figurene, de er gjengangere i den ortodokse kirkekunsten: to hoder, det ene lutet mot det andre – det er jomfruen igjen, med sin sønn på fanget, hun bøyer hodet mot ham og han ser på oss og peker mot himmelen. Jeg husker en annen figur, en strengt forenklet fortelling, fra en steinkirke på en fjellrygg i det nordvestre Spania, på grensen mellom Galicia og Castilla y León. Den mosegrå bygningen ligger bak en mur mot veien, jeg gikk bort til den lave døren i klokketårnet og skjøv den opp. Jeg gikk inn og ble stående og se meg om. Kirkerommet var lite og spartansk utstyrt, med trebenker og hvitkalkede murvegger. På langveggene, med jevne mellomrom, hang fjorten enkle trekors. De symboliserer korsets vei, smertens vei, de fjorten stasjonene i Jesu lidelseshistorie, fra han dømmes til døden til han dør på korset og tas ned og legges i graven. De fjorten scenene finnes gjengitt i de fleste katolske kirker, som malerier, minnetavler eller skulpturer langs veggene. Jeg har sett fresker fra gulv til tak og mannshøye marmorgrupper, uerstattelige. Her derimot, i denne landsens kirken, høyt oppe under himmelen, rådet enkelheten. De fjorten korsene var like, ingenting skilte dem fra hverandre, ingen romertall risset inn i treverket, ingenting. Jeg har aldri sett en enklere fremstilling av korsveien. Den radikale forenklingen vitner om en felles, grunnfestet forestillingsverden, folk kunne lidelseshistorien, de bar den med seg, fjorten trekors var nok til å fremkalle billedrekken i bevisstheten. Jeg står foran det første korset og ser for meg Jesus motta dødsdommen. Jeg står foran det andre og ser for meg Jesus ta opp korset. Jeg står foran det tredje og ser Jesus falle for første gang under korset. Og så videre, fra kors til kors gjennom rommet. Jeg går mot urviseren, tradisjonen tro, fra nordsiden, evangeliesiden av alteret. Jeg tror fjorten tomme nisjer i veggene ville ha fremkalt de samme bildene, og jeg ville ha vært i tvil dersom det var færre eller flere. Jeg stanser opp ved gjentagelsen og jeg gjenkjenner antallet. Jeg har et annet minne fra disse grenseområdene, fra et pensjonatværelse bak benediktinerklosteret i fjellandsbyen Samos. Det er gått en dag, det er tidlig ettermiddag, og min far står håndfallen i baderomsdøren og spør om jeg kan klippe tåneglene hans. Jeg er gammel og stiv, jeg når ikke ned, sier han. Jeg sier ja, og han gir meg saksen og setter seg på sengen. Jeg sitter på gulvet. Jeg tar føttene hans i fanget og vi blir stille. Jeg er takknemlig for dette minnet. Jeg gikk forsiktig til verks, jeg husker forlegenheten og fortroligheten og konsentrasjonen om oppgaven, den myke motstanden i neglene og de tørre kneppene da de brast. Jeg husker stillheten som fulgte og klokkene som ringte til vesper, jeg gikk til kirken langs de massive murene, klosteret i Samos er blant de største i den vestlige verden. Jeg gikk inn og satte meg på en benk og ventet. Jeg tenkte på de små tingene, og de siste tingene, alt dette som skal komme. En ung novise tenner lysene. Munkene samler seg, gamle og sortkledde, de synger med sprukne stemmer. Slik vil det alltid være. Jeg lukket øynene og ba om tid.
Tekst av Jørn H. Sværen. Først utgitt som et fire siders innstikk i boken Vi er tiggere (England Forlag, Oslo 2014), uten tittel. Senere trykket i samlingen Britisk museum (Kolon Forlag, Oslo 2020), etterfulgt av bildet nedenfor.
Foto: Silje Schild, Guttormsgaards arkiv, oppr. i farger, reg.nr. GA_001227